Waterhouderij starten?
Proces:
Stap 1: individueel mensen benaderen, peilen wat er leeft
- Grondgebruikers benaderen in een gebied waar een urgentiebesef is over (toekomstig) zoetwatertekort.
- Waterschap in het gebied erbij betrekken
- Kennisorganisaties, bureaus erbij betrekken
- Lokale landbouworganisatie erbij betrekken
- Financiering organiseren
- Knelpunten in beeld brengen van zowel ondernemers als waterschap
- Nuttige en nieuwe kennis beschikbaar hebben voor alle belanghebbenden
- Combinatie van oplossingsrichtingen en breed pakket bieden (zowel individuele oplossingen als gezamenlijke)
- Koplopers, enthousiaste mensen vinden die ambassadeur kunnen zijn bij collega’s en in de organisatie.
Stap 2: met enthousiaste mensen focussen en aan de slag
- Eerste bijeenkomst organiseren,
- hierin verkennen en benoemen: Knelpunten van zowel ondernemers als waterschap
- Nuttige en nieuwe kennis beschikbaar hebben voor alle belanghebbenden
- Perspectief bieden door een combinatie van oplossingsrichtingen en breed pakket(zowel individuele oplossingen als gezamenlijke).
- Probeer zoveel mogelijk elkaars taal te spreken
- Gebied en deelnemers definiëren
- Starten met een meetplan om de hydrologie van het gebied grofmazig in kaart te brengen en beschikbare kennis te combineren met ervaringskennis van de ondernemers over watersysteem en ondergrond.
- Op locatie werken en aansluiten bij de dagelijkse praktijk
- Alle betrokken een rol geven, zelf laten meten
- Waterschap is betrokken. Levert informatie, past evt kleine zaken al aan.
Stap 3: meten en matchen in de praktijk
- Meten en matchen, nieuwe kennis en eigen kennis combineren.
- Inspelen op vragen uit het gebied, mogelijk studenten inschakelen voor onderzoek.
- Kosten-baten analyse maken van oplossingsrichtingen.
- In mei een bijeenkomst met iedereen om de resultaten terug te koppelen en om aannames voor te leggen en te checken met elkaar. Doel: een duidelijk beeld van de situatie krijgen.
- In de bijeenkomst verdiepen van de oplossingsrichtingen
- In de bijeenkomst een kosten-baten analyse presenteren van nieuwe wateroplossingen
- In juni/augustus een veldbijeenkomst organiseren, met de groep naar concrete oplossingen bij collegabedrijven gaan kijken (locaties waar Waterhouderij al gestart is).
Stap 4: we gaan er voor: het plan krijgt vorm
- Bijeenkomst om de bevindingen terug te koppelen en te kijken welke oplossingsrichtingen gekozen kunnen worden.
- Eventueel nog een workshop organiseren om vragen of toepassingen uit te diepen.
- Nuttige nieuwe kennis beschikbaar hebben
- Oppakken vervolgvragen (evt in kennistrajecten voor kennisontwikkeling).
- (Vanuit de gekozen oplossingsrichtingen) bekijken welke andere gebiedspartijen betrokken zouden kunnen worden.
- Beleids- en juridische vragen die belemmerend kunnen werken in beeld brengen.
- Streekbijeenkomst organiseren om voorlopige plannen te presenteren
- Gebiedspartijen betrekken
- Financiering van vervolg proces zoeken
Stap 5: ontvouwen plan en aanhaken van andere gebiedspartijen
- Op streekbijeenkomst de voorlopige gebiedsplannen presenteren
- Ondernemers voeren het woord over hun knelpunten en plannen
- Waterschap en landbouworganisatie voeren het woord over hun belang en rol in het afgelopen en toekomstige proces
- Veldbezoek op enkele betrokken bedrijven tijdens streekbijeenkomst
- Gebiedspartijen vragen wat hun beleving is bij het gepresenteerde en vragen waar ze zouden willen en kunnen participeren
- Media-aandacht organiseren voor de streekbijeenkomst
Stap 6: aan de slag
- Contacten met gebiedspartijen concreet onderzoeken waar kansen en mogelijkheden liggen
- Met de vormgeving van concrete maatregelen aan de slag bij de ondernemers
- Waterschap neemt concrete maatregelen
- Waterschap legt vervolgmaatregelen, beleidsaanpassing etc. voor binnen eigen organisatie en beleidscyclus
- Vervolgvragen beantwoorden in vervolgonderzoek evt mbv studenten
- Media-aandacht zoeken en benutten
Succesfactoren:
– Urgentiebesef
– Onderling vertrouwen
– Juiste mensen
– Waterschap neemt een actieve betrokken rol
– Nieuwe kennis, kennis delen, kennis overdragen
– Activiteiten, doen, de praktijk in
– Steeds focussen: afbakening gebied, groep, maatregelen
– Budget om zaken te organiseren
– Organisatorische verantwoordelijkheid snel bij deelnemers leggen